h1

Salam Ramadhan Al-Mubarak

August 21, 2009

salam sume..selamat berpuase ye~jangan x pose!!hihihihi…
wahhh..masyoknye dh nk msk bulan ramadhan lagi..

alhamdulillah diberi nikmat ramadhan lagi tahun ini. selamat beribadah semua orang dan maafkan salah silap saya okeh! renung2kan dan selamat beramal! :p

hihihi~arini ahli2 hangenbayu pulang ke kampung untuk menyambut ramadhan bersame2 kluarga tersyg..selamat sume ye!!elok2 jln~kalu jatuh bangun sendri ye..n drive safely (to myself!!)

h1

Chocolate Moist Cake (by Marisa)

July 30, 2009

Bahan-bahan:
1 1/4 cawan gula ising
4 biji telur
1 cawan marjerin
1 cawan tepung gandum
1 cawan serbuk koko
sedikit serbuk penaik (bikarbonat)
sedikit vanili
susu segar Nestle secukupnya

Cara-cara:
1- Pukul gula ising dan marjerin hingga kembang.
2- Masukkan telur dan pukul.
3- Masukkan vanili.
4- Masukkan tepung gandum dan serbuk koko.
5- Masukkan susu segar (untuk lebih ‘moist’)
6- Bakar pada suhu +-200 darjah Celcius

Topping:
– coklat masakan
– marjerin

kukus marjerin dgn coklat, tuangkan ke atas kek.

h1

resepi begedil

July 30, 2009

bahan-bahan:
kentang (potong besar-besar dan digoreng)
daging kisar
sedikit serbuk lada hitam
hirisan daun bawang
hirisan daun sup
bawang goreng
garam secukup rasa

cara-cara:
1- gorengkan kentang. biarkan sejuk dan lenyekkan (tidak terlalu halus).
2- masukkan daging kisar yang telah dibasuh.
3- masukkan serbuk lada hitam, bawang goreng, daun bawang, daun sup dan garam.
4- bentukkan menjadi bebola.
5- celup ke dalam putih telur dan goreng.

* kentang yang dilenyek terlalu halus akan menyebabkan begedil pecah apabila digoreng.

h1

Cheese Cake Receipe

July 30, 2009

It seems like our friends out there request for some receipe from us dear! heeeheee… ok la, for the start, aku bg cheese cake dulu yek..

Bahan-bahan:
1 kg cream of cheese (brand ANCHOR)
1 pek biskut mcVITIES (saiz besar)
1/4 butter
800 g susu pekat (1 3/4 tin)
6 camca gelatin (sayur) jenama knorr/maggi
buah peech utk hiasan

Cara-cara:
1- Hancurkan biskut (kisar/tumbuk).
2- Panaskan butter, gaulkan dengan biskut yang telah dihancurkan tadi. Gaulkan tanpa menghidupkan api.
3- Buatkan tapak di dalam mangkuk (keliling dan bawah), tekan padat.
4- Masukkan ke dalam peti ais.
5- Campurkan gelatin dan 1/2 cawan air panas menggelegak.
6- Pukul cream of cheese hingga kembang (putar 1 arah sahaja).
7- Masukkan susu.
8- Masukkan gelatin.
9- Pukul hingga kembang.
10- Tuangkan ke dalam mangkuk biskut tadi.
11- Hias dengan buah peech.

Selamat mencuba! ūüėČ

h1

yeah..just dance!!

July 24, 2009

When it feels like the world is on your shoulders
And all the madness has got you going crazy, it’s time to get out Step out into the street where all of the action is right there at Your Feet
Well, i know a place where we can dance the whole night away
Underneath the electric stars
Just come with me, and we can shake it loose right away
You’ll be doing fine once the music starts, oh

Feel the beat of the rhythm of the night
Dance until the morning light
Forget about the worries on your mind
’cause you can leave them all behind
Feel the beat of the rhythm of the night
Oh, rhythm of the night

Look out on the street, now, the party’s just beginning
The music’s playing, a celebration’s starting
Under the streetlights, the scene is being set
A night for romance, a night you won’t forget
So come join the fun, this ain’t no time to be staying home
There’s too much going on
Tonight is gonna be a night like you’ve never known
We’re gonna have a good time the whole night long

I know a place where we can dance the whole night away
Underneath the electric stars
Just come with me, and we can shake it loose right away
You’ll be doing fine once the music starts, oh

h1

SELAMAT HARI IBU KEPADA CEQMA & IBU-IBU HANGENBAYU!

May 21, 2009

SELAMAT HARI IBU KEPADA CEQMA & IBU-IBU HANGENBAYU!

Orang kata aku lahir dari perut mak..

(bukan org kata…tapi sebenarnya memang betul)

Bila dahaga, yang susukan aku…. mak
Bila lapar, yang suapkan aku…. mak
Bila keseorangan, yang sentiasa di sampingku.. .. mak
Kata mak, perkataan pertama yang aku sebut…. Mak
Bila bangun tidur, aku cari…. mak
Bila nangis, orang pertama yang datang …. mak
Bila nak bermanja, aku dekati…. mak
Bila nak bergesel, aku duduk sebelah…. mak
Bila sedih, yang boleh memujukku hanya…. mak
Bila nakal, yang memarahi aku…. mak
Bila merajuk, yang memujukku cuma…. mak
Bila melakukan kesalahan, yang paling cepat marah…. mak
Bila takut, yang tenangkan aku…. mak
Bila nak peluk, yang aku suka peluk…. mak
Aku selalu teringatkan …. mak
Bila sedih, aku mesti talipon…. mak
Bila seronok, orang pertama aku nak beritahu….. mak
Bila bengang.. aku suka luah pada.. mak
Bila takut, aku selalu panggil… “mmaaakkkk! “
Bila sakit, orang paling risau adalah…. mak
Bila nak exam, orang paling sibuk juga…. mak
Bila buat hal, yang marah aku dulu…. mak
Bila ada masalah, yang paling risau…. mak
Yang masih peluk dan cium aku sampai hari ni.. mak
Yang selalu masak makanan kegemaranku…. mak
kalau balik ke kampung, yang selalu bekalkan ulam & lauk pauk….. mak
Yang selalu simpan dan kemaskan barang-barang aku…. mak
Yang selalu berleter kat aku… mak
Yang selalu puji aku…. mak
Yang selalu nasihat aku…. mak
Bila nak kahwin..Orang pertama aku tunjuk dan rujuk….. mak


Aku ada pasangan hidup sendiri….


Bila seronok, aku cari…….pasanganku
Bila sedih, aku cari…… mak


Bila berjaya, aku ceritakan pada….pasanganku
Bila gagal, aku ceritakan pada…. mak


Bila bahagia, aku peluk erat….pasanganku
Bila berduka, aku peluk erat…. emakku


Bila nak bercuti, aku bawa….pasanganku
Bila sibuk, aku hantar anak ke rumah….. mak


Bila sambut valentine… Aku bagi hadiah pada pasanganku
Bila sambut hari ibu‚Ķaku cuma dapat ucapkan ‚ÄúSelamat Hari Ibu‚ÄĚ


Selalu.. aku ingat pasanganku

Selalu.. mak ingat kat aku


Bila-bila… aku akan talipon pasanganku
Entah bila… aku nak talipon mak


Selalu….aku belikan hadiah untuk pasanganku
Entah bila… aku nak belikan hadiah untuk emak


Renungkan:

“Kalau kau sudah habis belajar dan berkerja… bolehkah kau kirim wang untuk mak?
mak bukan nak banyak‚Ķ lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah‚Ä̂Ķ
Berderai air mata jika kita mendengarnya……..
Tapi kalau mak sudah tiada….

MAKKKKK…RINDU MAK….. RINDU SANGAT….
Berapa ramai yang sanggup menyuapkan ibunya….
berapa ramai yang sanggup mencuci muntah ibunya…..
berapa ramai yang sanggup mengantikan lampin ibunya……
berapa ramai yang sanggup membersihkan najis ibunya…….
berapa ramai yang sanggup membuang ulat dan membersihkan luka kudis ibunya….
berapa ramai yang sanggup berhenti kerja untuk menjaga ibunya…..

dan akhir sekali  berapa ramai yang sembahyang JENAZAH ibunya……

Seorang anak mendapatkan ibunya yang sedang sibuk menyediakan makan malam di dapur lalu menghulurkan sekeping kertas yang bertulis sesuatu. Si ibu segera mengesatkan tangan di apron menyambut kertas yang dihulurkan oleh si anak lalu membacanya.Kos upah membantu ibu:

1) Tolong pergi kedai : RM4.00
2) Tolong jaga adik : RM4..00
3) Tolong buang sampah : RM1.00
4) Tolong kemas bilik : RM2.00
5) Tolong siram bunga : RM3.00
6) Tolong sapu sampah : RM3.00
Jumlah : RM17.00

Selesai membaca, si ibu tersenyum memandang si anak sambil sesuatu berlegar-legar si mindanya. Si ibu mencapai sebatang pen dan menulis sesuatu di belakang kertas yang sama.

1) Kos mengandungkanmu selama 9 bulan ‚Äď PERCUMA
2) Kos berjaga malam kerana menjagamu ‚Äď PERCUMA
3) Kos air mata yang menitis keranamu ‚Äď PERCUMA
4) Kos kerunsingan kerana bimbangkanmu ‚Äď PERCUMA
5) Kos menyediakan makan minum, pakaian, dan keperluanmu – PERCUMA

Jumlah Keseluruhan Nilai Kasihku ‚Äď PERCUMA Air mata si anak berlinang setelah membaca apa yang dituliskan oleh si ibu. Si anak menatap wajah ibu,memeluknya dan berkata,

‚ÄúSaya Sayangkan Ibu‚ÄĚ. Kemudian si anak mengambil pen dan menulis ‚ÄúTelah Dibayar‚ÄĚ pada mukasurat yang sama ditulisnya.

h1

insiden satu pagi

May 20, 2009

hihihi…baru masuk bulan ke-2 ddk kat bayu..
pagi tadi berlaku 1 insiden yg saaaanggaaatt x best!!
huh! hantu pny mamat pencuri!
aku pny wiper belakang kene curik! patut la aku rase mcm ade lain jek kat kete aku tu!! huhu…ade gak org yg terpikir nak curik wiper..isk…mcm desperate sgt jek…
smpai opis aku crite kat bro2 opis aku..pastu abg hatta kate, wiper mcm kete aku tu mmg rmai org aim..wiper tu kalo kat kedai harga dlm rm35 ‚Äď rm 40 la..
wiper tu ade cover skali smpai tpt skru..slalu org curi utk pasang kat satria..eeee…pegi la beli sendiri! pastu aku usha la kenari2 kat area opis aku ni…rupe2nye…kbanyakan kenari kat area cni pun dah xde wiper dah..huhu…ampeh btul!.. nampaknye xde la aku nak mimpi tuka sport rim plak…